Köpvillkor hos VitaVera

Betalningsvillkor privatperson
I vår kassa finns Klarna Checkout. Det innebär att du (privatperson eller företag) först bekräftar ditt köp i webshopen, och därefter väljer betalsätt. Du kan välja faktura, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Väljer du faktura kommer fakturan via mejl i samband med att vi skickar din order och du har 14 dagars kredit från fakturadatum. När du betalar med kort eller direktbetalning görs din betalning direkt, och därefter skickar vi din order. (Det görs en reservation på ditt konto som sedan dras när orderns skickas till dig). Vill du inte handla via Klarna Checkout väljer du knappen "annat betalsätt" och väljer där. Se nedan för returrätt, ånger och reklamationer. Eventuella kampanjer med förlängd betaltid från Klarna ser du i kassan.

Företag, landsting kommuner som ej vill betala med Klarna
När du kommer till kassan - ignorera Klarna Checkout och klicka på "välj annat betalsätt".Här väljer du "förskottsbetalning" och avslutar din order. Vi faktuerar dig när vi skickar ordern.

Förskottsbetalning
Detta betalsätt är i första hand till för företagskunder med särskild överenskommelse om direktfakturering från oss, men även om du som privatperson gjort en specialbeställning av någon produkt som inte finns med i webshopen. Om du har valt förskottsbetalning för din order - gör inbetalningen enligt orderbekräftelsen via mejl till: Plusgiro 1 87 81-5 eller bankgiro: 5085-0023. Vi skickar din order när vi fått in din inbetalning.

Fakturaköp
Vi samarbetar med Klarna vid fakturering. För att kunna handla hos oss som privatperson på faktura behöver du uppge den adress där du är folkbokförd när du gör din beställning. Det är viktigt att ditt namn är rätt stavat. Om du bor på en annan adress hänvisar vi till något av våra andra betalningsalternativ. Du måste också vara fyllda 18 år för att kunna handla på faktura. Från Företagskunder behöver vi företagets namn, korrekt adress samt organisationsnummer.

Kortbetalning
Om du föredrar att betala direkt via Visa eller MasterCard väljer du "annat betalsätt" i kassan och klickar sedan på kortbetalning.

Säkerhet vid kortköp
Vi samarbetar med Klarna som i sin tur har avtal med servicebyråer och banker vid kortköp, samt med DIBS. Alla kortköp görs via säkra anslutningar. När du gör beställningen och betalar med kort reserveras pengar på ditt konto och när vi sedan sänder dig din beställning dras pengarna från ditt konto. Vi på VitaVera hanterar inga kortuppgifter, endast din beställning, kontakten med dig och din leverans. Det ger trygghet både för dig som kund och för oss att tillhandahålla ett säkert system. För information om säkerhet vid hantering av dina personuppgifter - se längre ner.

Fraktfritt över 600 kr inom Sverige
VitaVeras fraktavgift är endast 49 kr upp till 600 kr i ordervärde inom Sverige - från 600 kr sänder vi dig beställningen fraktfritt inom Sverige. Detta oavsett om din beställning blir stort brev eller paket. Vi reserverar oss dock för att extremt tunga paket kan medföra en extra fraktkostnad - i så fall meddelar vi detta. Det gäller främst vid beställning av fler än två (2) meditationskuddar, yogabolster eller bovetekuddar som väger mycket. För beställningar utom Sverige - vänligen kontakta oss på kundtjanst@vitavera.se eller ring vår kundtjänst, för prisuppgift.

Leveranser och fraktsätt
Normal leveranstid är 2-8 arbetsdagar. Vi packar och skickar 2-3 dagar i veckan i dagsläget, då vi just nu är underbemannade. Skulle en produkt vara tillfälligt slut eller en leverans blir senare än normalt meddelar vi dig via telefon eller e-post. Vi använder oss av Posten Varubrev och DHL ServicePoint för våra leveranser till privatpersoner. Vilket fraktsätt det blir styrs av beställningens vikt och storlek. Viktigt att vi får ett giltigt mobilnummer och en giltig mejladress när du gör din beställning - aviseringar sker i första hand via sms, när mobilnummer saknas aviseras via mejl. Du hämtar ut ditt paket på ett DHL servicepoint eller på postens utlämningsstället beroende på fraktsätt. Nyhet! Nu kan du lägga en order och betala i shopen - och markera "hämtas i butik" direkt vid ditt köp, så dras frakten av och vi förbereder din order för dig att hämta i vår fysiska butik när det passar dig. Till företag använder vi postens och DHL-s pakettjänster med leverans direkt till dörren.

Öppet köp/bytesrätt
Du har full rätt, i linje med svensk lag för distanshandel, att byta till en annan produkt, storlek eller färg och att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi har nu förlängt möjligheten att ångra köp eller byta vara till 30 dagar från det att du mottagit varan. Sänd ett mejl till kundtjanst@vitavera.se med ordernummer, att det gäller en retur samt vilken vara det gäller. Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Vi förutsätter då att varan är oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Det går också utmärkt att returnera eller byta varor i vår fysiska butik, om du har vägarna förbi! Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan sätter vi in pengar på ditt konto på varuvärdet, alternativt kommer din återbetalning från Klarna. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Reklamationer
Skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel vara/fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart på mejladress: kundtjanst@vitavera.se eller tfn 08-681 90 99 så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Även vid reklamation av en vara som skickats till dig från en av våra distributörer hanteras av oss, så vänd dig direkt till oss om något är fel på vara eller leverans. 

Lager
Ibland tar varor slut och leveranser dröjar längre än vi räknat med, eller varor kan vara slut hos våra leverantörer. Skulle shopen visa att en vara finns i lager men ändå har tagit slut, meddelar vi via e-post eller telefon, och i de fall vi har leveransdatum även det. Beställningar kan komma att dellevereras vid slut i lager, i samråd med dig som kund när det är möjligt. Har en leverans dragit ut på tiden har du givetvis rätt att häva ditt köp.
Vissa varor lagerhålls ej av oss utan skickas vid beställning direkt från en distributör. Det gör att du ibland kan få avisering från ett annat företag än vårt, trots att du beställt av oss.

Ej uthämtade beställningar
För beställningar som ej hämtas ut i tid debiterar vi 195 kr via en faktura. Detta för att täcka våra portokostnader och merarbete i form av pack och plock. Vänligen kontakta oss om ett paket returnerats och ni ändå vill ha er beställning, då sänder vi den givetvis gärna igen, men mot en extra avgift.

Rabatter och erbjudanden
Vid rea, sms-kampanj eller erbjudanden via nyhetsbrev eller andra specialerbjudanden från oss gäller att erbjudanden ej kan kombineras, t ex kan en rea-vara inte säljas med ytterligare rabatt vid en sms-kampanj, då gäller rea-priset.

Dina personuppgifter och GDPR
Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, i kraft. General Data Protection Regulation är en gemensam lag som gäller för alla EU/EES-länder. Vår verksamhet är anpassad enligt gällande föreskrifter, både när det gäller organisation och teknik.

När du gör en beställning hos VitaVera fyller du i ett formulär med dina personuppgifter. Vi behåller dina uppgifter i vårt kundregister för att kunna bevaka orderhantering och inbetalningar, och för att kunna sända dig våra nyhetsbrev, om du meddelat oss att du vill ha dem. Vill du inte ha fler nyhetsbrev är det lätt att avregistrera sig i botten av nyhetsbrevet där det finns en avregistreringslänk. Skulle du få problem att avregistrera dig - kontakta vår kundtjanst så tar vi bort dig från mejllistan. Att din integritet skyddas och att dina personuppgifter inte säljs vidare eller på något sätt lämnas ut till någon tredje part är, och har alltid varit, en självklarhet för oss.

Den tekniska lösningen som vår butik vilar på uppfyller GDPR krav både när det gäller säkerhet och uppfyllning av registrerades rättigheter.
Evalent som är vår leverantör tillhandahåller även ett avtal där dom förbinder sig att uppfylla kraven GDPR ställer.

Enligt GDPR har du som ägare av personuppgifter rätt till information om vad som lagras om dig.
Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
Du har rätt att bli raderad ur olika register.
Du har rätt till begränsning av behandling av uppgifter.
Du har rätt att flytta dina personuppgifter och göra invändningar.
Du har rätt att göra klagomål om uppgiftshantering och kan ha rätt till skadestånd.

Vi lagrar inga uppgifter om dina intressen eller andra uppgifter om dig som person. Endast de uppgifter vi behöver för att kunna skicka din order till rätt adress, kommunicera med dig om din order samt sända dig nyhetsbrev via mejl. 

Vid frågor kring dina personuppgifter, eller om du vill att vi tar bort dina uppgifter, tveka inte att kontakta oss. Ring: 08-6819099, eller mejla: kundtjanst@vitavera.se

Med vänliga hälsningar
VitaVera